Misschien is het je wel eens opgevallen: Jan Sikkes is vaak stukken voordeliger dan andere aanbieders. Hoe doet Jan dat eigenlijk? En wat zijn de gedachten achter deze aanpak?

Het geheim van Jan Sikkes

“Ik kan alles kwijt in de lappen”, glimlacht Jan Sikkes tevreden, “het is echt mijn passie”. Dat kan ook bijna niet missen, want de stoffen zijn Jan met de paplepel ingegoten. Hij nam het bedrijf over van zijn vader, die het op zijn beurt overnam van zijn vader en die weer van zijn vader (de overgrootvader van huidige directeur Jan Sikkes dus!).  Het ondernemen zit de mannen van Sikkes overduidelijk in het bloed.

Het lijkt wel vanzelfsprekend dat een familiebedrijf als deze zo lang bestaansrecht heeft, maar dat is het natuurlijk niet. In zo’n lange tijd kan er veel misgaan. In meer dan 85 jaar is het bedrijf dan ook erg veranderd; soms noodgedwongen en soms vanuit tactisch oogpunt. Maar altijd had familie Sikkes één ding in het achterhoofd:

“We zijn geen grijze muis en alles wat we doen, moet onderscheidend zijn”.

En dat gaat verder dan het zijn van de goedkoopste; een breed en veelzijdig assortiment aanbieden, zonder dat de kwaliteit in het geding komt. Jan Sikkes wil goed zijn voor zijn klanten, het personeel en de leveranciers.

“We springen niet verder dan de pols lang is en nemen gecalculeerde risico’s. Continuïteit gaat boven alles. En met onze nuchtere Friese mentaliteit komen we heel ver”, vervolgt Jan. “We doen niet aan extreme prijsverlagingen of andere gekkigheden. We zorgen er gewoon voor dat onze stoffen altijd voor een scherpe prijs in de winkel liggen. Vaak zijn we tot wel 70% goedkoper dan concurrenten; zeker op gebied van gordijnen”. En dat is voor sommige klanten wel eens verwarrend, want waar komt dit prijsverschil vandaan?

Met andere woorden: hoe doet Jan dat nou?

Dat zit zo. Door de jaren heen heeft familie Sikkes een groot netwerk van stoffenleveranciers opgebouwd, verspreid over de hele wereld. Van stoffenhandelaren uit Italië tot een fabriek China en van een beurs in Parijs tot gewoon in Nederland; Jan haalt zijn stoffen werkelijk overal vandaan. De kracht zit hem in de volumes. Jan kan groot inkopen, omdat hij veel opslagruimte en verkooppunten heeft. Waar concurrenten een paar rollen stof kopen, koopt Jan soms wel 10 keer zoveel!

Daarnaast heeft hij een neus voor trends. Hij bezoekt tientallen trendbeurzen waardoor hij precies weet waar de klant later behoefte aan heeft. Zijn internationale contacten bieden Jan van tijd tot tijd bovendien unieke buitenkansjes. Hierdoor blijft het assortiment erg divers en is er altijd wel iets nieuws en unieks te vinden in de stoffenwinkels.

Elk bezoek nieuwe stoffen
Als je net als wij een echte stoffengek bent, vind je het vast heerlijk om tussen de stoffen te zoeken naar het perfecte exemplaar. En als je dan ieder winkelbezoek weer nieuwe stoffen tegenkomt, maakt dat de zoektocht nog leuker! Dat vinden wij ook, dus brengen we elke week nieuwe stoffen naar onze winkels. Hierdoor wordt elk winkelbezoek opnieuw een feestje!

Leer ons beter kennen