Veelgestelde vragen

Rondom Covid-19:

Zijn alle winkels gewoon open? Zijn er gewijzigde openingstijden?

Ja, alle Jan Sikkes-winkels zijn gewoon open. Er zijn wel enigszins aangepaste openingstijden; bekijk ze hier per winkel.

Wat doen jullie om verdere verspreiding van het virus te voorkomen?

We hebben huisregels opgesteld die voor iedereen in de winkels gelden. Wanneer het te druk wordt in de winkel en het onmogelijk wordt voldoende afstand van elkaar te houden, sluiten we tijdelijk de deuren totdat het wat rustiger is.

Ook op onze kantoren, magazijnen en in Atelier Sikkes volgen we de richtlijnen van het RIVM op.

Ik wil niet naar de winkel, bezorgen jullie ook?

Nee, we verkopen uitsluitend in onze tien winkels en sturen geen stoffen op. Kun je i.v.m. je gezondheid niet naar de winkel komen? Vraag dan iemand anders de stoffen voor je te halen. Je kunt zelf een deel van ons assortiment bekijken op onze website, zodat je kunt bepalen wat je nodig hebt. Ook zie je per winkel of het nog op voorraad is op dat moment. Noteer de artikelnummers die bij de stoffen staan en geef dit als ‘boodschappenlijstje’ aan diegene mee.

Welke stoffen heb ik nodig voor mondkapjes?

Wij bevelen stoffen aan die voldoende ventileren, zoals poplin-katoen en tricot van katoen. Het is handig als je je kapje kunt wassen op hoge temperaturen (liefst 90 graden). Op die manier kun je het hergebruiken, dat is wel zo duurzaam. Gebruik daarom bij voorkeur 100% katoen. Poplin heeft geen stretch, dus dan wordt je kapje wat stugger dan bij een tricotstof.

Het is mogelijk om een filter toe te voegen wanneer je een mondkapje maakt met dubbele laag. Vervang de filter regelmatig, anders is het effect hiervan verdwenen. Gebruik katoenen biaisband voor de strikjes of rekbaar elastiek. Elastiek is minder goed bestand tegen hoge temperaturen, dus houd daar rekening mee.

Let op: met een mondkapje ben je niet gelijk beschermd tegen het virus. Het voorkomt alleen deels de verspreiding wanneer je die zelf onder de leden hebt. Het een voorzorgsmaatregel voor momenten wanneer 1,5 meter afstand houden niet of moeilijk te na te leven is, zoals in het openbaar vervoer. Meer info hierover vind je op de website van de Rijksoverheid.

Algemene vragen:

Kan ik online bestellen en bezorgen jullie ook?

Nee, we hebben geen webshop en bezorgen geen stoffen of andere artikelen. We kiezen bewust voor alleen offline winkels, omdat we het belangrijk vinden dat jij de stoffen kunt voelen voordat je ze koopt. Dat hoort bij de stofbeleving en op die manier kun je de beste keuzes maken. Bovendien geven we in de winkels graag advies en staan we je te woord als je vragen hebt.

Waarom staan er geen prijzen op de website?

Een deel van ons assortiment kun je op onze website vinden met het idee dat je voorafgaand aan je winkelbezoek de voorraad in de winkel kunt checken. We hebben geen webshop en onze artikelen zijn daarom alleen in onze offline winkels te koop. Wanneer we prijzen bij de artikelen zouden zetten, wekken we de illusie dat je ook online kunt kopen en die verwarring willen we voorkomen.

Een stof is niet op voorraad in mijn winkel. Wat moet ik doen?

Dat lossen we op! Ga naar jouw winkel, geef daar het artikelnummer door en vraag onze medewerkers het door jou gewenste aantal meters stof naar de winkel te laten komen. Je begrijpt dat we dan een stuk moeten afknippen en verzekerd willen zijn dat je de stof ook echt koopt. We vragen daarom een kleine aanbetaling die je direct in de winkel voldoet. Onze medewerkers vertellen je wanneer de stof voor je klaarligt.