Veelgestelde vragen

Rondom Covid-19:

Wat doen jullie om verdere verspreiding van het virus te voorkomen?

Wanneer we weer open mogen, hanteren we dezelfde regels als die we eerder hanteerden. Bij de ingang staat ontsmettingsmiddel, iedereen draagt een mondkapje en we houden voldoende afstand van elkaar. Wanneer het te druk wordt in de winkel en het onmogelijk wordt voldoende afstand van elkaar te houden, sluiten we tijdelijk de deuren totdat het wat rustiger is.

Ook op onze kantoren, magazijnen en in Atelier Sikkes volgen we de richtlijnen van het RIVM op.

Ik wil/kan niet naar de winkel, bezorgen jullie ook?

Nee, we hebben geen mogelijkheid om stoffen op te sturen. Kun je i.v.m. je gezondheid niet naar de winkel komen als we weer open mogen? Vraag dan iemand anders de stoffen voor je te halen. Je kunt zelf een deel van ons assortiment bekijken op onze website, zodat je kunt bepalen wat je nodig hebt. Ook zie je per winkel of het nog op voorraad is op dat moment. Noteer de artikelnummers die bij de stoffen staan en geef dit als ‘boodschappenlijstje’ aan diegene mee.

Welke stoffen heb ik nodig voor mondkapjes?

Wij bevelen stoffen aan die voldoende ventileren, zoals poplin-katoen en tricot van katoen. Het is handig als je je kapje kunt wassen op hoge temperaturen (liefst 90 graden). Op die manier kun je het hergebruiken, dat is wel zo duurzaam. Gebruik daarom bij voorkeur 100% katoen. Poplin heeft geen stretch, dus dan wordt je kapje wat stugger dan bij een tricotstof.

Het is mogelijk om een filter toe te voegen wanneer je een mondkapje maakt met dubbele laag. Vervang het filter regelmatig, anders is het effect ervan verdwenen. Gebruik katoenen biaisband voor de strikjes of rekbaar elastiek. Elastiek is minder goed bestand tegen hoge temperaturen, dus houd daar rekening mee.

Bekijk ons overzicht van alle materialen voor mondkapjes en de een beschrijving (met patroon) hoe je ze zelf maakt.

Let op: met een mondkapje ben je niet gelijk beschermd tegen het virus. Het voorkomt alleen deels de verspreiding wanneer je die zelf onder de leden hebt. Meer info hierover vind je op de website van de Rijksoverheid.

Algemene vragen:

Kan ik online bestellen en bezorgen jullie ook?

Nee, we hebben geen webshop en bezorgen geen stoffen of andere artikelen. We kiezen bewust voor alleen offline winkels, omdat we het belangrijk vinden dat jij de stoffen kunt voelen voordat je ze koopt. Dat hoort bij de stofbeleving en op die manier kun je de beste keuzes maken. Bovendien geven we in de winkels graag advies en staan we je te woord als je vragen hebt.

Waarom staan niet bij alle artikelen prijzen op de website?

Een deel van ons assortiment kun je op onze website vinden met het idee dat je voorafgaand aan je winkelbezoek de voorraad in de winkel kunt checken. We hebben geen webshop en onze artikelen zijn daarom alleen in onze offline winkels te koop. Wanneer we prijzen bij de artikelen zouden zetten, ontstaat er verwarring dat je ook online kunt kopen en dat willen we voorkomen.

Een stof is niet op voorraad in mijn winkel. Wat moet ik doen?

Dat lossen we op! Ga naar jouw winkel, geef daar het artikelnummer door en vraag onze medewerkers het door jou gewenste aantal meters stof naar de winkel te laten komen. Je begrijpt dat we dan een stuk moeten afknippen en verzekerd willen zijn dat je de stof ook echt koopt. We vragen daarom een kleine aanbetaling die je direct in de winkel voldoet. Onze medewerkers vertellen je wanneer de stof voor je klaarligt.